söndag, oktober 28, 2007

巻き寿司


Igår var vi hos min svägerska och åt sushi. Vi fick både maki- och nigirisushi + ännu en variant som jaginte vet namnet på. Naturligtvis serverat med tillbehör som gari, soya och wasabi.

Sushi är som surströmming för mig. En intressant smakupplevelse med fisk som huvudingrediens. Jag äter det men har liksom inte kommit dit att det typ vattnas i munnen på mig vid bara tanken. Kanske smakerna mognar med åren? Kanske jeg sitter där om 10 år och bara längtar efter surströmmingspremiären. Jag vet inte. Någon som har erfaring på området?

Vi kom fram till att jag får bjuda norrmännen på surströmming, vilket min man inte var direkt överförtjust i . Han sa något i stil med att "det får du gärna göra när jag är bortrest". Å andra sidan bor vi i ett hyresblock, så om jag öppnar en burk surströmming här är risken för att blir utslängd kanske stor... *ler*

Här är några ordförklaringar till er som ännu inte provat sushi. Och du... tanken på rå fisk finns inte där när du äter sushi, det är så många andra intressanta smaker att det hamnar i skuggan.

Nigirizushi (握り寿司)
Nigirizushi består av ris som man med hjälp av ett speciellt redskap pressas till en oval boll i handen och sedan lägger någon sorts färsk havsprodukt på.

Makizushi (巻き寿司)
Makishushi består av ris tillsammans med färska havsprodukter, tamagoyaki
(typ av omelett smaksatt med fisk), gurka samt en stor variation av andra ingredienser inrullat i nori (torkat, eventuellt rostat, sjögräs) och skuret i ca 2 centimeter tjocka runda skivor.

Gari - söt inlagd ingefära.
Shari - ris som smaksatts med vinäger
(oftast även socker och salt beroende på vilken vinäger som används).
Namida - betyder ordagrant "tårar" och är ett annat ord för wasabi

Nori - sjögräs
som rostas eller torkas och vävs till fyrkantiga ark och används till exempel till att rulla in sushi i eller som krydda.

Källa: Wikipedia Bild: Google

1 kommentar:

Anna-Eva sa...

jag är inte heller frälst fast det skäms man ju för att säga :)