onsdag, oktober 10, 2007

Den söta vintern

Vintern är här! Ja i alla fall kom den första snön till Tromsø igår. Jätte kul, nu kan vi åka skidor! tyckte min 4-åriga dotter. Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag gillar vintern men jag verkligen ogillar den första snön.

Man skulle ju kunna tro att vi här uppe i norr är vana vid snö, men det är fullständigt kaos! Jag skulle ta bussen till jobbet idag. Den första körde förbi - proppfull! Så då var det bara att stå där snällt i regn och hagel och vänta på nästa - som var försenad! Jag stod och väntade i nästan 45 minuter innan jag fick komma in i bussen och värma mig. Det tog hela dagen att "tina" kroppen efter det...

Så när nu vintern är här varför inte köpa boken Vinterns söta? Där finner du flera härliga vinterfrestelser från författarna till Två systrars söta. Tips till önskelistan!

I Vinterns söta finns mer än 125 recept på allt från anistryffel till änglakola: mjuka kakor, småkakor, tårtor, puddingar, pajer, desserter, tryffel, kola, knäck och annat godis samt drycker.

Årstidens klassiska kryddor återfinns i många recept, men ibland i lite annorlunda sammansättningar, exempelvis pepparkakskola, saffransdrömmar, glöggbakade päron, ingefärs- och limetårta, kardemummatryffel, pepparkaksmuffins, mjuk pepparkaka med äppelmos och ananas, kardemummakryddade pistagenötter och saffransmarängsviss.

De frestande bilderna är tagna av Roland Persson.

Lisa Eisenman Frisk och Monica Eisenman driver sedan flera år The Cookbook Café vid Jarlaplan i Stockholm. Det är en kombinerad bokhandel och kafé för matentusiaster. Där kan man även provsmaka på godbitar ur den storsäljande och prisbelönta Två systrars söta,som kom ut 2005, och Soppor, bröd och röror, som publicerades året efter.


Inga kommentarer: