fredag, oktober 26, 2007

Fransk laxgratäng


Det här receptet fick jag av en god vän till mig. Jag försöker blir lite bättre på att servera fisk och gärna nya vardagsvarianter. När man nu bor i Norge och har tilgång till god fisk så borde man egentligen äta fisk en dag i veckan. Jag klagade min nöd til min vän och någon dag senare hade hon skrivit ner 4 recept till mig! Tack!!

Det här är en enkel och god laxgratäng. Ja jag gillar verkligen enkla och goda middagstips. Det är precis vad man behöver när man jobbar och har familj. Gratängen har en fin smak av purjolök, äpple och fransk senap. Prova!

4 pers

400-500 g skinnfri laxfile (finns ofta i bitar som fryst variant - helt ok!)
1/2 purjolök eller rödlök
2 gula äpplen
1 pkt matgrädde
2-3 tsk Dijon senap
salt
citronpeppar/peppar

Skär fisken i bitar (ca 1,5cm) och äpplena i lite mindre bitar. Skär purjoløken/løken i bitar.

Blanda allt i en ugnsform och krydda med salt och peppar.

Blanda matgrädde, senap och kryddor. Vispa det gott ihop och häll över fisken.

Stek mitt i ugnen 200 C ca 30 min.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig matblogg som jag gärna bokmärker (och den här laxen får nog bli framöver!)

Joana sa...

Tack för det!
Hoppas du hittar fler recept framöver som faller i smak!

Anonym sa...

e det inte lite lång tid i ugnen?

Joana sa...

Låter kanske länge med tanke på att det är fisk men jag tror kanske att fisken tillagas lite saktare i grädden(?)
Men generellt med fisk så måste man följa med lite och kontrollera när den är färdig.

mardin sa...

Hej!

Om du har du ett fisksoppsrecept. Vill tipsa om www.svenskfisksoppa.se, en webb med just fisksopperecept där bästa receptet vinner fina priser!


Varför inte lägga upp ditt recept även där? Jag lovar att rösta på dig!

Mvh
Mardin