måndag, oktober 01, 2007

Grattis på födelsedagen!


Vad passar inte bättre än att fira starten av min egen matblogg med en tårtbit?

Jag har länge funderat på att på något sätt publisera mitt matintresse och kanske samtidigt strukturera mina favoritrecept. Det var väl först för en vecka sedan att jag verkligen bestämde mig för att göra något åt saken. Jag var på en fjälltopp med en av mina vänner och samtalet kom in på mat och recept. Jag nämde några av mina ideer til henne och ja.. på tur ner från fjället bestämde jag mig.

Jag kan ju inte precis skryta med dagens middag. Stressade som en tok hem från dagis med en unge under varje arm, efter att jag till min förfäran upptäckte att min snart 4-åriga dotter hade fått en inbjudan till ett födelsadagskalas.. i dag kl 17.30!! Inbjudan hade naturligtvis kommit på fredag men pappans perception fångade naturligt nog inte upp den när han hämtade henne innan helgen.

In med färdig risgrynsgröt i micron, mata skrikande 1-åring samtidigt som en serverar 4-åring OCH ringer till en mamma om hon kan ta med min dotter till kalaset. Hade som tur var en present på lager som jag packade in i full fart samtidigt som jag instruerar min dotter vilken väg klänningen skal vara.

På med jacka och skor, hämta bilstolen från bilen *pust!* och... där precis kommer bilen till mamman. Äntligen dags för lite middagsro...

Men nu sitter jag alltså här och njuter av en tårtbit som blev över från 1-års kalaset vi hade i går. En favorit marengtårta som fick en liten ny "vri" den här gången och blev riktigt lyckad!

Favorit marengtårta

4 äggvitor
2,5 dl socker
4 dl puffat ris

Chokladkräm
75 g smör
100 g blockchoklad
100 g florsocker
2 äggulor

3 dl vispgrädde
3 bananer

Vispa äggvitorna till hårt skum. Tilsätt sockret, lite åt gången under vispning. Vispa tills du får en fast mareng. Vänd i puffat ris. Bred ut marengen i en stor långpanna (30x40cm) klädd med bakpapper. Stek marängen mitt i ugnen, 150°C i 60-70 min. Marengen ska kännas torr. Avkyl marengen helt i långpannan. Dela kakan på mitten så att du får två bottnar.

Chokladkräm: Smält smöret och chokladen på svag värme i en kastrull. Rör till en jämn kräm och ta bort kastrullen från värmen. Rör i florsockret och vispa därefter i äggulorna med en stålvisp.

Lägg den ena marengbottnen på ett fat och bred på chokladkrämen. Skiva över banan och bred ut grädden. Lägg på den andra bottnen. Förvara kakan kallt fram till servering.

Inga kommentarer: