fredag, oktober 19, 2007

Tjälknöl


Ska man tillaga en god älgstek, är nog det här det bästa sättet att få en riktigt saftig och mör stek på. Jag föredrar att ta ut steken vid 70 grader när den fortfarande är en aning röd. Med enkla tillbehör så serverar du en god klassisk middag utan speciellt mycket jobb. Ja du kan ju faktisk sova hela natten medan köttet sköter sig själv. :)

Den här middagen blev riktigt lyckad. Älgsteken blev så mör att den nästan smälte på tungan! Jag serverade min älgstek med ugnsstekt potatis och grönsaker, kryddat med honung och rosmaring. Jag hade också lagat en kantarellsås av steksyn. Otroligt gott!

6-8 pers
1,2 - 1,5 kg djupfryst benfri älgstek

saltlake
1 l vatten
1 dl salt
10 svartpepparkorn
10 st enbär
ev lagerblad

Lägg det frysta köttet i en lergryta eller ugnsäker form. Stek i ugn, gärna över natten, på 70 C ca 8-10 timmar.

Innertemperaturen skall vara ca 70 grader, sätt gärna in en stektermometer på slutet av stektiden för ett perfekt resultat.

Koka upp ingredienserna till saltlaken och låt den svalna. Lägg steken i laken i en gryta eller dubbel plastpåse i ca 1 timme beroende på tjockleken på steken.

Skär köttet i tunna skivor och om det behövs kan du salta lite på snittytan innan servering.

2 kommentarer:

annamaria sa...

Vad smarrigt! Synd man inte har en privat älgkötts leverantör. Antar att det kanske funkar med nöt också eller? Här har det bara blivit kokt älgtunga...inte så gott kan jag meddela.

Joana sa...

Ja det fungerar bra med nöt också! Poängen är att steka köttet direkt från frysen på svag värme.
Älgtunga det har jag inte provat än, därimot torsktunga. :) Det var helt ok men lite speciellt.